Algemeen

Digitale lesbrief, voorbereidings- en verwerkingsmateriaal bij de Museon-les 'De wereld op je bord'

 

Zeehondensoep, gebakken cavia of gefrituurde sprinkhanen.... Het lijkt misschien alleen maar vreemd of vies, maar wie zich verdiept in gerechten uit een andere cultuur ontdekt van alles!

Tijdens deze les leren de leerlingen gerechten van over de hele wereld kennen en maken ze ook kennis met de mensen die deze gerechten eten!

Doel van de lesbrief

De lesbrief is bedoeld als voorbereiding en verwerking van de les 'De wereld op je bord' van het Museon. Deze les is bedoeld voor groep 5 en 6.

De leerlingen maken kennis met verschillende eetgewoontes en de herkomst van het eten dat wij in Nederland kennen. Ook vindt u in de lesbrief suggesties voor voorbereiding en verwerking op school.

Deze lesbrief kan op het digibord getoond worden. U kunt de leerlingen stukjes laten voorlezen of zelf informatie eruit halen en dat verder aan de leerlingen vertellen. De afbeeldingen, filmpjes en opdrachten zijn geschikt om met de hele klas te bekijken of te maken.

 

Bij deze les is ook voorbereiding en verwerking voor de leerling beschikbaar.

Voorbereidingsmateriaal voor individueel gebruik door de leerling  

Verwerkingsmateriaal voor individueel gebruik door de leerling 

Structuur van de lesbrief

Voorbereiding

In dit onderdeel staan de verschillende klassikale voorbereidingsmogelijkheden. U vindt hier ideeën om het onderwerp 'eten' in de klas te introduceren. Ook vindt u hier een verwijzing naar individueel voorbereidingsmateriaal voor de leerlingen.

In het Museon

In dit onderdeel wordt de leerlingen kort verteld wat ze gaan doen tijdens de museumles in het Museon.

Verwerking

In dit onderdeel staan suggesties aangegeven voor klassikale verwerking van de museumles op school. Hierbij wordt er voort geborduurd op het zelf openen van een nieuw wereldrestaurant. Ook vindt u hier een verwijzing naar individueel verwerkingsmateriaal voor de leerlingen.

Leessuggesties

In dit onderdeel vindt u een aantal suggesties voor boeken, voor de leerlingen of de leerkracht.

Links

Voor meer informatie en links naar websites over het onderwerp van de les kunt u hier terecht.

Inhoud museumles

Wat de boer niet kent, dat eet hij niet! Dit Nederlandse spreekwoord vat de inhoud van de les ‘De wereld op je bord’ goed samen.

Zeehondensoep, gebakken cavia of gefrituurde sprinkhanen… Het lijkt misschien alleen maar vreemd of vies, maar wie zich verdiept in gerechten uit een andere cultuur ontdekt van alles!

Een gerecht bestaat uit veel meer dan een bord vol onbekende producten. De keukengeheimen uit Azië, Oceanië of Afrika brengen fascinerende werelden tot leven. Van oogstfeest tot offerritueel, van voorraadpot tot visfuik.

De leerlingen gaan mee op avontuur en ontdekken de meest vreemde gerechten en tradities van over de hele wereld!

 

Voorbereiding

Klassikaal

Met de volgende paragrafen kunt u de leerlingen klassikaal voorbereiden op de museumles 'De wereld op je bord'. 

In de paragraaf 'Lievelingseten' komt het lievelingseten van de leerlingen aan bod. Zij vertellen in de klas wat hun lievelingseten is en kunnen hier een top vijf van maken.

In de paragraaf 'Waar wordt wat gegeten?' moeten de leerlingen het juiste gerecht naar het juiste land slepen.

De paragraaf 'Wist je dat?' gaat over gerechten die de meeste leerlingen waarschijnlijk niet kennen. Door middel van meerkeuze vragen kunnen ze de herkomst van het gerecht achterhalen.

In paragraaf 'Wie eet wat?' gaat het om het bij elkaar zoeken van een bevolkingsgroep en bijpassend gerecht.

Individueel

U kunt de leerlingen ook zelfstandig deze voorbereiding laten doornemen. Hiervoor is een speciale lesmodule gemaakt. Klik hiervoor op onderstaande link:

Voorbereidingsmateriaal voor de leerling

Lievelingseten

Wat is het lievelingsgerecht van de leerlingen?

De leerlingen vertellen in de klas wat zij het lekkerst vinden om te eten. Hoe zit het met de buurman/vrouw, wat is zijn/haar lievelingseten? Hebben zij hetzelfde lievelingsgerecht of niet? Door te turven kunnen ze zien welk gerecht de meeste kinderen het lekkerst vinden. Welk gerecht staat er op nummer 1? Wat staat er op 2? Maak er een top 5 van.

Uit welke landen komen de lievelingsgerechten van de klas eigenlijk? Schrijf achter de gerechten het land van herkomst.

Neem de top 5 van de klas mee naar het Museon!

Waar wordt wat gegeten?

Wist je dat?

De volgende drie vragen gaan over gerechten die de leerlingen misschien wel (of niet) kennen. Weten ze waar de gerechten eigenlijk vandaan komen? Weten ze het niet, dan kunnen ze wellicht de antwoorden raden. Misschien helpt de naam een klein beetje...?

   

Wie eet wat?

In het Museon

Wat gaan de leerlingen doen?

Tijdens de les 'De wereld op je bord' in het Museon maken de leerlingen kennis met drie bevolkingsgroepen en de dingen die zij eten. Dit zijn gerechten waarmee de meeste leerlingen niet bekend zullen zijn.

We verklappen nog niet alles wat er gaat gebeuren tijdens de museumles, maar in het filmpje hieronder krijgt u alvast een klein kijkje!

Doel van de museumles

Lesdoel: De leerlingen leren een aantal landen, hun omgeving en gerechten kennen en die kennis actief en creatief toe te passen. Gekke ingrediënten en vreemde voorwerpen worden geplaatst in een begrijpelijke context. Hierbij zullen de leerlingen niet alleen verschillen ervaren, maar vooral ook overeenkomsten tussen zijn/haar eigen leefwereld en die van anderen ontdekken.

Kerndoel 38: Oriëntatie op jezelf en de wereld > Mens en samenleving. De leerlingen leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen.

Kerndoel 47: Oriëntatie op jezelf en de wereld > Ruimte. De leerlingen leren ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven wonen, werken, welvaart, cultuur en levensbeschouwing.

Verwerking

Klassikaal

In de volgende twee paragrafen vindt u verschillende klassikale verwerkingsmogelijkheden bij de Museon-les 'De wereld op je bord'.

Individueel

U kunt de leerlingen deze verwerking ook zelfstandig laten doornemen. Hiervoor is een speciale lesmodule gemaakt. Klik hiervoor op onderstaande link:

Verwerkingsmateriaal voor de leerling

Nabespreking op school

Voor het tonen van de juiste antwoorden van de woordwebs en de fotoboeken die tijdens de museumles zijn gemaakt, klikt u op onderstaande link. 

Bekijk hier de antwoorden.

Nieuw te openen wereldrestaurant

De verwerkingsopdrachten borduren voort op het idee van een 'nieuw te openen' wereldrestaurant. Van een korte verwerking tot een complete projectdag. U kunt met de volgende opdrachten nog alle kanten op. De verwerkingsopdrachten kunnen zowel individueel als in groepjes worden gemaakt.

Verschillende verwerkingsopdrachten:

Tekenen

  • Ontwerp een mooi uithangbord voor de gevel van jouw/jullie restaurant.
  • Ontwerp een affiche voor de opening van jouw/jullie restaurant.

Rekenen

  • Maak een plattegrond van jouw/jullie restaurant. Denk daarbij niet alleen aan een ruimte voor de klanten, maar natuurlijk ook aan een keuken, opslag, kantoor etc. Belangrijk: teken alles in de juiste schaal.

Taal

  • Nodig in een brief de burgemeester van Den Haag uit voor de opening van jouw/jullie nieuwe restaurant. Denk aan een goede opmaak!
  • Schrijf een krantenartikel over de opening van jouw/jullie restaurant. Was het een succes? Wat werd er gegeten? Wie waren er allemaal aanwezig? 

 

Leessuggesties

Hieronder staan een aantal boeken die de leerlingen kunnen lezen of inzien om meer over het onderwerp 'eten' te weten te komen.

De smaak van reizen, 500 culinaire ontdekkingen National geographic ISBN 9789089270498

In dit boek worden een groot aantal landen en hun gerechten beschreven. Zo leer je de keukengeheimen uit de hele wereld kennen. Niet alleen het eten komt aan bod, maar ook de beste levensmiddelenmarkten ter wereld of de beste steden om te eten. Het boek behandelt eten en alles er om heen. 

Eten op aarde Roodenburg, L ISBN 9789077455555

Eettradities, producten en ingrediënten uit de hele wereld vind je terug in dit boek. Ook religie en de daarbij behorende voedselvoorschriften worden beschreven. Het heden en het verleden worden met elkaar verbonden: welke oude verhalen zitten er achter bijzondere ingrediënten en kookgerei? Vele moderne theorieën over voedsel en gezondheid zijn eigenlijk al eeuwen oud.

Aan tafel! Kinderen en hun eten uit de hele wereld Hollyer, B ISBN 9054613378

Vijf kinderen uit Mexico, Frankrijk, Zuid-Afrika, India en Thailand vertellen over het eten uit hun land. Wat is hun lievelingsgerecht? Wat wordt er in hun land gegeten op feestdagen? Nadat alle vijf de kinderen hebben verteld over hun lievelingsgerecht, volgen ook de recepten van deze gerechten.

Extreme cuisine, exotic tastes from around the world Lonely Planet ISBN 9781741798869

In dit boekje vind je meer dan vijftig delicatessen uit de hele wereld die in eerste instantie vrij bizar lijken. Schrik niet van gerechten als bloed, hersenen, gefrituurde insecten en gebakken cavia. Extreme Cuisine daagt je uit jouw opvatting, over wat goed eten is, te herzien. Een sterke maag is gewenst!

Links

Meer informatie over eten en 'vreemde' eetgewoontes en gerechten? Kijk dan eens op onderstaande websites.

 

www.digischool.nl/vz/leerlingen/Oefenen/hotpot/puzzel-wereldgerechten.htm

Op deze site kunnen de leerlingen een kruiswoordpuzzel maken met als onderwerp 'eten over de hele wereld'. Op een leuke manier komen de leerlingen meer te weten over eten.

 

www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20080325_voedselanimatie01

Filmpje van SchoolTV Beeldbank over waarom smaken verschillen. Of je iets lekker vindt, wordt niet alleen bepaald door de geur, kleur en smaak van voedsel. Ook wat je gewend bent speelt een belangrijke rol.

Het Museon
Het Atelier in het Museon
De Poolzaal in het Museon

Bij deze les zijn nodig:

  • digitaal schoolbord
  • mogelijkheid tot openen van pdf bestanden
  • mogelijkheid tot afspelen van filmpjes met geluid

Top 5: Lievelingsgerechten in het Museon 

1. Frieten uit België 

2. Sushi uit Japan

3. Andijvie stamppot uit Nederland

4. Pizza salami uit Italië 

5. Bami uit China

De absolute nummer 1 uit onze top 5!!
Pumpernickel
Tortilla
Gebakken banaan